ВІДДАНІСТЬ  УЛЮБЛЕНІЙ  СПРАВІ

     

 Від любові й професіоналізму – до мудрості й розумної розпорядливості, глибокої моральності й патріотизму, які несуть в собі потенційну обіцянку змін на краще, здатність швидко адаптуватись до них, оптимістичне починання будь-яких справ та реалізацію позитивних сподівань, зичення блага колегам і всім ближнім – це енергія життя Миколи Устимовича Гуменюка – завідувача відділу з питань  управління навчальними закладами та інклюзивної  освіти Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти, де він працював упродовж 42 років. Загальний трудовий стаж Миколи Устимовича 48 років. Після закінчення  Луцького державного педагогічного інституту імені Лесі Українки у 1969 році почав свій професійний шлях на посаді вчителя англійської мови Куклівської середньої школи Маневицького району. В 1971 році був призначений заступником директора цього закладу. З грудня 1976 року став працювати на посаді методиста кабінету підвищення кваліфікації керівних кадрів  Волинського обласного інституту удосконалення вчителів,згодом – завідувачем відділу.

Багато бажаючих хотіли мати справу з цією чудовою людиною, високопрофесійним методистом, особистістю з пріоритетами позитиву, практицизму, поміркованості,  психологічної комфортності, гуманності , творчості, які сприяли його успішності. Природа щедро наділила його аналітичним розумом, хорошою пам’яттю, життєвою мудрістю, душевною теплотою, прекрасними організаторськими здібностями, бажанням творити добро. Маючи позитив у собі, бачив і творив його в людях. Він  знаходив потенціал в інших навіть тоді, коли найкращі риси в них поки ще себе не проявили. Миколі Устимовичу вдавалось легко взаємодіяти з оточуючими, красиво будувати ділові та особисті відносини. Вміння працювати з людьми, проявляти до них інтерес, повагу, бути відкритим, щирим, здатним навчати, допомагати, вирішувати проблемні ситуації, мотивувати, вести до успіху засвідчують про його практичну інтелектуальність,  інтелігентність. Досконало знав сучасний зміст освіти, теорію і практику управлінської діяльності, науково-методичної роботи, нормативно-правову базу освітньої галузі, володів ефективними формами і методами організації навчання дорослих. Проводив цілеспрямовану роботу щодо вдосконалення системи безперервної післядипломної педагогічної освіти, реалізації особистісно орієнтованої моделі формування професійної компетентності керівних педагогічних кадрів області. Дбав про поліпшення якості керівного складу шкіл області, методичних кабінетів, приділяючи значну увагу підготовці керівників базових шкіл, новопризначених керівників освітніх закладів, кадрового резерву на посади директорів, їх заступників. Мав особливий власний стиль роботи, дотримувався принципів і методів системного підходу до управління якістю освітніх послуг в контексті сучасних освітніх змін, робив акцент  на  науково-методичному аспекті цього процесу, удосконаленні і підвищенні рівня  управлінської та методичної роботи в умовах модернізації освіти. З його активною участю  запроваджувалась нова етика управлінської діяльності, створювалась система моніторингу  ефективності управлінських рішень, їх впливу на якість освітніх послуг, формувалася і розвивалась компетентність керівників, методистів, вчителів, підвищувалася педагогічна майстерність, упроваджувалися освітні інновації, реалізовувалася головна мета – формування колективу педагогів і керівників, методистів, здатних забезпечити інноваційний розвиток шкіл, переорієнтувати освітній процес. Сприяли цьому висока організація курсового   підвищення кваліфікації директорів закладів загальної середньої освіти, їхніх заступників з навчально-виховної роботи, резерву керівних кадрів, занять в школі новопризначеного керівника, інструктивно-методичних нарад, презентацій досвіду, виставок,  семінарів, «круглих столів», консультацій, індивідуальної роботи із завідувачами методичних кабінетів, керівниками шкіл; надання практичної методичної допомоги на місцях, кваліфіковане вивчення та  аналіз роботи освітніх закладів, вчасні й цінні поради. А скільки вивчив, узагальнив, опублікував, вніс до каталогу перспективних педагогічних досвідів роботи методичних кабінетів, шкіл, керівників освітніх закладів області.

        Поштовхом до самоаналізу, власної оцінки  результативності методичної роботи та осмислення її ролі в підвищенні вчительської майстерності були творчі звіти, конкурси, огляди методичних кабінетів відділів( управлінь) освіти, шкільних методичних кабінетів. Горді тим, що в них перемоги  здобували і Камінь-Каширський РМК, методичний кабінет ЗЗСО І-ІІІ ст. села Раків Ліс, що досвід  їх роботи поширено і внесено до анотованих каталогів перспективного передового досвіду Волині . Становленню, самоствердженню, впевненості в правильності обраних пріоритетів в методичній роботі надавали організовані Миколою Устимовичем і проведені в районі обласні семінари завідувачів районних та міських методичних кабінетів (2001, 2013 рр.), директорів опорних шкіл, новопризначених керівників шкіл. Практичні семінари  безпосередньо в освітніх закладах, методичних кабінетах районів, міст області завжди були корисними, отримували високу оцінку і мали великий вплив на інноваційний розвиток методичної служби. А їх  було багато, ми мали змогу навчатися один в одного і побували  абсолютно в усіх  районах і містах ( в більшості неодноразово). Не можна не відмітити універсальність тематичного спрямування семінарських занять. Пам’ятаються поїздки  з метою ознайомлення з досвідом  в методичні кабінети інших областей. Це був простір для спілкування, професійного й особистісного зростання. Хочу підкреслити, що на всіх виїзних семінарах з нами, крім Миколи Устимовича, завжди працювала Ганна Семенівна  Маслай, тодішній ректор ВІППО, завідувачі відділу передових педагогічних технологій і новацій. На їхніх очах, з  їхньою допомогою й активною участю ми проходили шлях від початківця до вправного методиста й компетентного завідувача.

        Спільно з відділами освіти, райметодкабінетами Микола Устимович накопичував досвід  реформування організаційних основ діяльності сільської школи. Допомагав проходити шлях модернізації освіти на селі, мав своє бачення вирішення найактуальніших проблем сільських освітніх закладів.

       Робив все якісно, його  прагнення прислужитися людям, професіоналізм і налаштованість на розвиток в учительському середовищі компетентності, високої культури і духовності, умов для самовдосконалення і самоосвітньої діяльності напряму впливали на формування управлінської компетентності та методичної вправності як головних чинників забезпечення якості освіти. У  сформованій культурі діяльності ВІППО, де чітко виражені цінності й розуміння того, що забезпечує успіх, він жив, впливав на людей через норми й довіру, реалістичне бачення перспективи, можливостей, допомагав знайти своє місце, робив власний внесок у визначення правильного курсу, напряму та шляхів модернізації науково-методичного забезпечення   управління педагогічними кадрами. Його праця скрізь позначена результативністю, бо на совість виконував доручену справу.   Відповідальний і вимогливий, мудрий і розважливий, він не споглядав, пізнавав себе і набував досвід в дії,  удосконалював його з часом . Тісно співпрацюючи з начальниками відділів освіти, завідувачами  районних, міських методичних кабінетів, започатковував проєкти, які змінювали вчителя, керівника, методиста, погляди на вчительську працю, директорську, методичну роботу, їх цінність.  Своєю відданістю улюбленій справі, переконливим розумінням її важливості, працелюбністю, демократичністю,  життєвою компетентністю спонукав  думати, вчитися, творити і рости, йти в ногу з часом, вибрану справу перетворити в джерело щастя. Нам випала честь працювати, підніматися, вдосконалюватися, зростати, досягати успіхів, маючи такого методиста, керівника, координатора і просто хорошу людину. Імпонував його вишуканий стиль, розум, грамотність, добропорядність, широка освіченість, уважне й поважне ставлення до всіх, з ким працював.  Людські якості - чесність і щирість, справедливість і доброзичливість, простота і гуманність,  інтелігентність у кожному вислові й вчинку – створювали атмосферу довір’я, забезпечили йому авторитет та високу повагу.  Ми вдячні Миколі Устимовичу за багаторічну працю, вагомий внесок у розвиток післядипломної освіти, методичних кабінетів, шкіл області,  допомогу у професійному зростанні, творчу співпрацю, за глибоку мудрість, високу культуру, за людське серце, сповнене добра, чуйності і тепла.

       Багато людей пропливає життя, як корабель море, хвилі відійшли, а сліду не лишилося. Микола Устимович залишає гарний слід, бо народився із зернятком у руці, знайшов поле, де воно найкраще проросло і дало добрий урожай. Нехай врожайними будуть прийдешні роки на  здоров’я, радість бачити і розуміти  цей чудовий світ,  на світлі і чисті помисли, мир і людське щастя. Многая літ!

                                                                                     

  Подшивалкіна Л.П.,

завідувач методичного кабінету

відділу освіти, молоді та спорту

Камінь-Каширської райдержадміністрації